Belgische shoppingcentra kregen minder bezoekers over de vloer

Luc Plasman van BLSC

Luc Plasman van BLSC

Het afgelopen jaar hebben de 16 belangrijkste shoppingcentra in ons land ruim 89 miljoen bezoekers over de vloer gekregen. Dat is 3,56 procent minder in vergelijking met 2015, zo blijkt uit cijfers van BLSC, de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers.

In het vierde kwartaal van 2016 trokken de shoppingcentra 24 500 159 bezoekers aan, een daling met 2,27 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. “Vooral het derde kwartaal van 2016 had een impact op de bezoekerscijfers”, zegt Luc Plasman, general manager van BLSC. “Toen trokken de centra 6 procent minder bezoekers. Een daling die voor een groot deel te wijten is aan de mooie weersomstandigheden. Voor kleding en schoenen was september een mindere maand.”

Volgens Luc Plasman vertonen de bezoekersaantallen van de belangrijkste Belgische shoppingcentra sinds 2012 een licht dalende lijn. De drie belangrijkste centra, gemeten in verhuurbare oppervlakte, zijn Wijnegem Shopping Center, l’Esplanade in Louvain-La-Neuve en City 2 in Brussel.