Ceusters pleit voor beleving en clustervorming

Het team van Group Hugo Ceusters-SCMS

Het team van Group Hugo Ceusters-SCMS

 

Ondanks de evidente moeilijkheden in de retailsector overheerst optimisme bij Group Hugo Ceusters-SCMS. Nog meer beleving is de boodschap, zowel in de binnenstad als in het shoppingcenter. Winkelen kan niet losstaan van andere maatschappelijke functies zoals wonen, werken en vrije tijd. “Het succes van retail hangt altijd samen met omgevingsfactoren”, meent Ingrid Ceusters. “Zeker in de binnensteden heb je te maken met complementaire functies. Steden moeten daarover waken.”

“Ik was begin dit jaar nogal verontwaardigd over de weigering van de stad Brussel om Wasbar een vergunning te geven in het centrum, omdat er zogezegd al te veel horeca zou zijn. Ik vond dat absurd: men protesteert tegen Uplace en dan gaat men de binnenstad verarmen? Het draait om beleving in de stad, of die nu groot is of klein.”

Beleving in de stad
Axel Ceusters: “Het klassieke shoppingcenter is ook niet meer van deze tijd. We moeten meer beleving brengen, om ervoor te zorgen dat de mensen meer tijd doorbrengen in onze winkelcentra. Dan volgen de bestedingen wel. Mensen moeten met plezier hun geld uitgeven, zonder dat ze het gevoel krijgen dat ze gepusht worden. Een vermenging van functies wordt belangrijk. Naast de klassieke merken brengen we ook reisbureaus, een apotheek, horeca, … en waarom geen bowling of bioscoop?”

Clustervorming is de toekomst
Steeds meer projecten combineren verschillende functies. Wonen boven winkels – en waarom niet boven shoppingcenters – is een thema. Louis De Clercq: “Clustervorming is de toekomst. Mooi voorbeeld is Dok Noord in Gent: een mix van leisure, wonen, werken en winkelen, op de site van de vroegere ACEC-fabrieken. Maar ook Uplace speelt hier knap op in.” Net omwille van die combinatie van functies gelooft het team van Group Hugo Ceusters-SCMS sterk in het controversiële project Uplace. “Waarom is men toch steeds zo negatief? Maak het als overheid toch eenvoudiger om ondernemers in ons land dergelijke projecten te laten realiseren. Uplace heeft een vervuilde site gesaneerd en creëert werkgelegenheid. Men vergeet bovendien dat het niet enkel een retailproject is, het is ook een maatschappelijk verhaal: het vermengt diverse functies, met veel aandacht voor beleving”, verduidelijkt Axel Ceusters. Hij klinkt overtuigd: “Het is een topproject, het shoppingcenter van de toekomst volgens mij. Misschien zal het een moeilijke start kennen, maar op de langere termijn wordt het een succes.”