“Eco en fair moeten de norm worden”

naamloos

Adinda De Raedt en Froya Deryckere wonnen vorig jaar de Womed Award.

Het gaat hard voor Adinda De Raedt en Froya Deryckere. Op enkele jaren tijd stampten beide vriendinnen, voor ze het goed en wel beseften, met froy & dind een bloeiende business uit de grond. Die leverde hen recent de Womed Award op, een onderscheiding voor de beste vrouwelijke ondernemers van het jaar, een organisatie van UNIZO en markant. Adinda De Raedt gidst ons doorheen een verhaal van boeiend ondernemerschap.

HOE ZIJN JULLIE ALS ONDERNEMERS BEGONNEN?
De Raedt: “Eigenlijk gebeurde dat spelenderwijs. In 2008 ontwierpen we samen enkele nostalgische postkaarten. We verkochten die eerst aan een aantal kleine winkeltjes en investeerden de opbrengst in nieuwe kaartjes, magneten, blikken dozen, schriftjes, noem maar op. Alles ademde een retro-sfeer uit en zag en vrolijk uit, vermoedelijk is dat de grootste reden van hun populariteit. Toen we na een groothandelsbeurs terug kwamen met heel wat bestellingen, beslisten we om onze jobs op te geven en er fulltime voor te gaan.”

OP WELKE MANIER ZIJN JULLIE IN DE MODE GEROLD?
De Raedt: “Ook daar speelde het toeval een belangrijke rol. We waren op zoek gegaan naar modieuze ecologische kledij om te dragen op beurzen, maar merkten al snel dat er heel weinig te krijgen was in biokatoen. Daarop zijn we gestart met zelf stoffen te ontwerpen en eenvoudige modellen voor vrouwen, kinderen en baby’s uit te tekenen. De eerste collectie in 2010 heeft ons veel leergeld doen betalen, maar we hebben doorgezet en uiteindelijk sloeg ook dit sterk aan. Vervolgens breidden we het assortiment uit naar onder meer mannenkledij, portemonnees, boekentassen,… Later kwam daar ook zwangerschapskleding bij, kruippakjes en slaapzakjes, juwelen, geschenkjes,…”

IN WELKE WINKELS WORDT FROY & DIND VANDAAG VERDEELD?
De Raedt: “Momenteel vind je onze collecties in circa vierhonderd winkels. Onder de merknaam froy & dind hebben onze producten zich via beursdeelnames snel verspreid naar Belgische retailzaken, maar ook naar Frankrijk, Duitsland, Nederland, Zwitserland, et cetera. Die stap naar export is er heel snel gekomen, op een moment dat dit voor ons zeker nog geen prioriteit was. Gelukkig beheersten we al doende vrij snel de principes van gezond ondernemerschap: logisch denken, het gezond verstand gebruiken en intelligent de financiën beheren.”

HOE PAKKEN JULLIE HET MARKETINGVERHAAL AAN?
De Raedt: “Automatisch komt je merk meer in de kijker naarmate het in gerenommeerde zaken verkrijgbaar is. Behalve onze aanwezigheid op Instagram en Facebook, zetten we niet in op marketing. Wel verzorgen we ons publiciteitsmateriaal en de folders zelf, net als de fotografie. Met ons aanbod van ecologische mode bevinden we ons in een nichemarkt, waardoor het niet echt noodzakelijk is grootschalige reclamecampagnes op te zetten. Dit doen we omdat we betaalbare ecologische en faire producten willen brengen. Doordat we ecologisch werken, hebben we hier geen budget voor.”

HEBBEN JULLIE OOK EIGEN WINKELS?
De Raedt: “We hebben vrij snel beseft hoe belangrijk het was dat de markt ergens onze integrale collectie kon bewonderen. Daarom zijn we in 2013 gestart met een ‘flagship store’. Lang duurde het niet voor die eerste winkel, gelegen in de Wolstraat in Antwerpen, te klein werd. Daarom zijn we een jaar later naar de Nationalestraat verhuisd. Inmiddels hebben we met F.A.A.M. een tweede zaak geopend, waar het accent volledig op ecologische kledij ligt. In april breien we daar een vervolg aan met een gelijkaardige en gelijknamige winkel, maar dan puur voor mannen. F.A.A.M. is een multimerkenboetiek, met ecologische mode als rode draad.”

WAT MAAKT DE KLEDIJCOLLECTIES VAN FROY & DIND ZO ECOLOGISCH?
De Raedt: “Als grondstoffen gebruiken we hoofdzakelijk biokatoen, maar ook bamboe en gerecycleerde PET-flessen. De zoektocht naar betrouwbare, duurzame leveranciers voor onze productie in Turkije en China was geen sinecure, maar was zeer belangrijk opdat elk item het GOTS-label (Global Organic Textile Standard) zou kunnen dragen. Er is trouwens nog veel werk aan de winkel om mensen te sensibiliseren voor ecologische kledij. Veel mensen zijn niet te spreken als ze zien in welke mensonwaardige ateliers kledij soms wordt geproduceerd, maar kiezen uiteindelijk toch weer voor prijsbrekers. Dat is maar één van de redenen om echt te hopen dat eco en fair op termijn echt de norm worden.”