Elke e5-winkel krijgt een ‘personal shopper’

naamloosKlanten kunnen voortaan in elke winkel van modeketen e5 beroep doen op een ‘Personal Shopper’. E5 pakt uit met de gratis dienst om zijn klanten een service op maat te bieden en zichzelf beter te wapenen tegen de groei van online winkelen. Een proefproject met personal shoppers liep eerder al in 10 winkels van e5. Uit het proefproject bleek dat het concept hoge tevredenheidcijfers haalt bij de klanten.

Praktisch komt het erop neer dat klanten de personal shopper reserveren in de winkel of via een online agenda op de website van e5. De klant kan dus zelf het moment kiezen dat hem of haar het beste uitkomt. De personal shopper staat dan op de dag van de afspraak één uur ter beschikking van de klant. “Het gaat steeds om onze eigen medewerkers, die een specifieke opleiding hebben gekregen”, zegt Boeckx. “Voor ze de winkel ingaan, zullen zij een gesprek voeren met de klant om te zien wat de verwachtingen zijn. Op basis van dat gesprek trekken de klant en de personal shopper de winkel in om stukken te kiezen en te passen. We willen dat het steeds gaat om een vertrouwd persoon, die goed kan inschatten wat mensen zoeken en nodig hebben.”

De personal shoppers moeten e5 helpen om de concurrentie aan te gaan met online winkelen. “Waar de voordelen van online shoppen vooral liggen bij het bijna oneindige aanbod, ligt de kracht van de winkels in de persoonlijke service”, zegt Boeckx. “We merken dat veel mensen behoefte hebben aan advies en ondersteuning bij het winkelen. Bovendien vinden mensen het soms belangrijk om zelf te voelen om welk soort stof het gaat of om te zien hoe het model valt en wat het effect van de kleur is. We zien tegenwoordig een aantal collega’s in de sector die in problemen komen, doordat ze enerzijds online winkelen als een enorme bedreiging zien, maar anderzijds er niet in slagen om hun sterke punten uit te spelen.