GfK Barometer: gemiddeld besteed bedrag in fashion stijgt

gfkIn België zijn de totale bestedingen aan kleding (het totaal van dames-, heren-, baby-, kinderkleding en bodyfashion) in het jaar december 2015 t.e.m. november 2016 gedaald ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder (-7%). Het aantal gekochte stuks is ook sterk gedaald (-10%), het gemiddeld besteed bedrag is wel gestegen (+4%).

Chain Stores blijft het belangrijkste aankoopkanaal voor kleding in bestedingen en stuks. Het aantal gekochte stuks en bestedingen zijn gedaald (-6% en -10%). Het gemiddeld besteed bedrag is gestegen met 4%.

Boutique Chains blijft het tweede belangrijkste aankoopkanaal voor kleding in bestedingen. Ook hier is een daling van het aantal gekochte stuks (-12%) en de bestedingen (-6%) zijn gedaald. Het gemiddeld besteed bedrag is hier ook gestegen (+6%).

De Independents dalen verder in termen van bestedingen (-8%) en het aantal gekochte stuks (-9%), bij de independents is het gemiddeld besteed bedrag licht gestegen (+2%).

Het kanaal Homeshopping/Internet Only stijgt in bestedingen (+2%) en gemiddelde prijs per stuk (+6%). Qua stuks is er wel een daling van 3%.

De Department Stores zijn in het aantal verkochte stuks gedaald met 3%. Het gemiddeld besteed bedrag is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar gedaald met 4%, in bestedingen is het segment Department Stores opnieuw gedaald (-6%).

Bij de Hyper-/Supermarkets zijn de bestedingen wederom gedaald (-9%), dit wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks (-16%), terwijl het gemiddeld besteed bedrag (+9%) gestegen.

De Discount Chain Stores zijn op basis van bestedingen (-4%) gedaald. Qua aantal verkochte stuks dalen de Discount Chain Stores (-11%). Het gemiddeld besteed bedrag is gestegen met 9%.

De Sport Shops verliezen fors in bestedingen (-13%) door een forse daling van het gekocht aantal stuks (-21%). Het gemiddeld besteed bedrag is wel gestegen (+10%).

Op de Markt zijn de bestedingen gedaald (-6%). Dit wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks (-12%), het gemiddeld besteed bedrag is gestegen met 7%.

www.gfk.be