“Markt is beste leerschool”

Nathalie Sintobin van Frucon²

Nathalie Sintobin van Frucon²

Vorig jaar kreeg ze de WOMED Award. Haar bedrijf Frucon², gespecialiseerd in online gifts en als e-commercepartner voor tal van A-merken, rijdt als een trein. Nathalie Sintobin was in de wieg gelegd voor een carrière in de retail. Kan het anders, met ouders die een groenten- en fruitkraam hadden en wekelijks de West-Vlaamse markten afschuimden?

Op haar zesde werd Nathalie met beide voeten in de handel gedropt. “We gingen toen al mee naar de markten en hielpen onze ouders. Mijn vader wou altijd centraal staan, tussen de kaas- en vishandels in. Dat impliceerde dat we al om 3 uur ’s morgens als eerste ter plaatse moesten zijn en er pas als laatste weer af konden. Niet altijd een pretje, maar het illustreert wel hoe klantgericht mijn vader dacht. Hij had het kleinste kraam van de markt maar richtte het altijd anders in. Hij verkocht zoals een klant dacht: met aandacht voor de seizoenen, het weer die dag… Ze waren hun tijd ook ver vooruit. Zo sneden ze bijvoorbeeld bepaalde soep- en hutsepotgroenten vooraf al fijn, in bulk, waarmee ze eigenlijk de voorlopers waren van de voorgesneden groenten en fruit. Als mijn vader zag dat klanten al zwaar gepakt en gezakt waren, bood hij aan om hun bestelling bij hen thuis af te leveren, waardoor ze meer konden kopen.”

Wat hebben die ervaringen jou bijgebracht? “De basis: je leert aankopen, verkopen, productkennis… Het métier, kortom. Essentieel daarbij is de omgang met mensen, empathie tonen.”
Hoe ziet het huidige businessmodel van Frucon² eruit? “Wij halen onze omzetten uit een dubbel aanbod: enerzijds blijven we zelf gifts aanbieden, anderzijds zijn er de e-commercediensten. Het is onze taak ervoor te zorgen dat de klanten waarvoor wij de e-commerce verzorgen, online zo sterk mogelijk staan met hun merken. Zij moeten wel zelf instaan voor een zo breed mogelijke beschikbaarheid van hun producten, bij voorkeur met een tot de verbeelding sprekende ‘customer experience’.”

Meer weten over Frucon²? Vraag dan een abonnement aan op RetailUpdate via info@retailupdate.be met de vermelding ‘Frucon²’.