“Mayerline terug op de Belgische kaart zetten”

Mimi Lamote, CEO van Mayerline

Mimi Lamote, CEO van Mayerline

Na in het verleden onder meer bij C&A en GrandVision te hebben gewerkt, is Mimi Lamote onlangs aan de slag gegaan als de nieuwe CEO van Mayerline. Mét ambitie: “We willen er zijn met elegante en stijlvolle kledij voor de pittige vrouw, die al heel wat watertjes doorzwommen heeft en goed weet wat ze wil. Het is de bedoeling in de toekomst nadrukkelijker in te zetten op omnichannel, met een goede mix tussen ‘clicks’ en ‘bricks’.”

VANWAAR UW KEUZE OM DE NIEUWE CEO VAN MAYERLINE TE WORDEN?
Lamote: “De voornaamste reden om CEO van Mayerline te worden, is voor mij de terugkeer naar retail. Ik heb er enorm veel zin in. Het is een fijne stap terug naar een vertrouwd landschap. Ondertussen is er uiteraard veel veranderd, maar dat zie ik net als een mooie uitdaging. Omdat fashion me enorm boeit, voel ik me erg door Mayerline aangesproken. Het wil namelijk stijlvolle, elegante en kwalitatief afgewerkte kledij brengen voor dames. Als klant heb je andere verwachtingen van kledij dan toen je 20 of 30 was, wanneer alle merken passen. Ik werd benaderd door Bart en Ann Claes, de aandeelhouders achter Mayerline, dat speelt natuurlijk ook een serieuze rol. Het zijn twee succesvolle ondernemers in het retaillandschap die duurzaam ondernemen voorop stellen, wat ik ook heel belangrijk vind.”

WELKE ACTIEPUNTEN ZIET U VOORAL?
Lamote: “Ik wil het merk terug op de kaart zetten in België, vertellen waar Mayerline voor staat: kledij voor de hedendaagse, mature dame, die er elegant en stijlvol wil uitzien en die kwaliteit en een mooie fit belangrijk vindt, ongeacht haar maten of leeftijd. Nadien gaan we bekijken of we met internationale agenten het buitenland kunnen verkennen.”

HOE HEEFT U HET RETAILLANDSCHAP ZIEN EVOLUEREN?
Lamote: “Er is een groter aanbod van kledij aan goedkopere prijzen, maar de kwaliteit is ook verminderd. Daarnaast boet kledij ook in aan belang, want andere zaken zijn belangrijker geworden (genieten, gezondheid, reizen, telecom). Je vindt tegenwoordig overal dezelfde winkels in het straatbeeld, en dan vooral buitenlandse ketens. Gelukkig vind je hier en daar wel nog wat Belgisch handschrift, iets waar we best trots op mogen zijn. Daarnaast stel ik ook vast dat de solden, die toch wel een zeer belangrijk momentum waren voor de klant én de retailer, verloren hebben aan belang, waardoor beide groepen dus minder ‘profijt’ hebben. Ik stel ook vast dat er in het middensegment veel toffe, vaak Belgische merken weggevallen zijn en er meer jonge, trendy, goedkopere buitenlandse namen van ketens en retailers bijgekomen zijn, die dus een jongere doelgroep hebben (jonger dan 45 jaar).”

WELKE EVOLUTIES VERWACHT U VOOR DE TOEKOMST?
Lamote: “Voor Mayerline zal omnichannel nog belangrijker worden. Binnen het ‘clicks en bricks’-concept fungeert vooral clicks als inspiratie en het verkennen van collecties, en moeten de bricks of winkels zorgen voor de extra beleving en service.”

MAYERLINE LANCEERDE RECENT OOK ZUSTERMERK AMÉLINE: WAARVOOR STAAT DIT?
Lamote: “Vandaag richt Améline zich naar een jonger publiek dan dat van Mayerline, maar beide merken hebben eigenlijk hetzelfde doelpubliek: stijlvolle elegante dames. De Mayerline-collectie is iets klassieker en tijdlozer; Améline is iets gedurfder, vlotter, actueler.”

WELKE AMBITIES KOESTERT MAYERLINE?
Lamote: “Mayerline wil terug op de juiste manier bekend worden: het is er voor de pittige vrouw, ongeacht de leeftijd. Niet de ‘oude’ vrouw, maar wel de vrouw die in het leven staat en al heel wat watertjes doorzwommen heeft en hierdoor weet wat ze wil. Ze wil er goed uitzien in hedendaagse kledij en ze wil kwaliteit die aangenaam zit. Het is een ‘rijpere’ vrouw: het kan een professionele dame zijn die stijlvol wil overkomen tijdens het werk én erna. Even goed bereiken we de gepensioneerde dame die van het leven geniet met haar vriendinnen, met of zonder partner, maar altijd stijlvol!”