Nederlandse ondernemer schudt retailers slaapcomfort wakker

matt-open-graphFilmster Ashton Kutcher haalde onlangs het nieuws omdat hij investeerde in de Amerikaanse onlinematrassen-startup, Casper. En in Duitsland profiteert onlineverkoper Bruno van het feit dat consumenten ook hun matrassen steeds vaker online kopen. In België zou het gevaar voor de traditionele slaapcomfortretailers wel eens uit Nederland kunnen komen. De jonge Nederlandse ondernemer Joep Verbunt richtte met Matt Sleeps immers een bedrijf op dat net als Casper en Bruno de consument maar één soort matras aanbiedt, die wel verkrijgbaar is in verschillende afmetingen.

Aan de nieuwssite Sprout.nl liet hij weten dat hij het als ondernemer als een uitdaging beschouwt om van een saai product een sexy merk te maken. Matt Sleeps is ontstaan vanuit een persoonlijke frustratie van Verbunt. Drie jaar geleden zag hij bij de zoektocht naar een nieuwe matras door de bomen van lattenbodems en boxprings het bos niet meer. Hij besloot daarom zelf die ene perfecte matras te ontwikkelen en werkte daarvoor samen met de universiteit van Delft en met de vijf grootste Europese matrasbedrijven. Hun prototypes werden uitgetest door 250 hotelgasten van vier- en vijfsterrenhotels. Dat leidde uiteindelijk tot de ontwikkeling van een matras met drie lagen: HR-schuim voor de stevigheid, traagschuim dat drukpunt verlagend werkt en daarbovenop een latexlaag die voor verkoeling zorgt.

De verkoop ervan gebeurt online en kopers krijgen de kans om de matrassen honderd dagen te testen én om ze eventueel terug te sturen. Want volgens Verbunt is het niet door in een winkel even vijf minuten op een matras te gaan liggen dat consumenten echt zullen weten of die matras goed voor hen is. Het is nu afwachten of zijn idee ook een commercieel succes wordt.