“Samenleggen voor cadeaus wordt een stuk eenvoudiger”

Jelle Van Roosbroeck en Fabrice Guillermin van Kadonation

Jelle Van Roosbroeck en Fabrice Guillermin van Kadonation

Het initiatief nemen om samen met een groep vrienden een cadeau te kopen voor iemand, gaat vaak gepaard met een hele rompslomp, waarbij je op ‘D-day’ vaak nog niet iedereen hebt kunnen laten betalen. Om dat te vermijden, is er nu Kadonation. Het online platform van Fabrice Guillermin en Jelle Van Roosbroeck maakt samen cadeaus kopen of een crowdfunding opzetten, heel wat simpeler.

HOE IS HET IDEE VOOR DIT CONCEPT GEGROEID?
Guillermin: “Drie jaar geleden wilden we met een aantal vrienden een cadeau kopen voor de verjaardag van een vriendin. We legden samen voor de tablet die ze al zo lang wou, maar op de dag van het feest had nog niet iedereen betaald en bleek het cadeau bovendien ook niet voorradig. Daardoor konden we niet anders dan haar een enveloppe met geld geven. Zo kwam ik op het idee om – naar analogie met het crowdfunding-principe – een gelijkaardig systeem op te zetten om met vrienden, familie en kennissen gezamenlijk een cadeau te kopen.”

DAT LIJKT EENVOUDIG. WAS HET DAT OOK IN DE PRAKTIJK?
Guillermin: “Neen, omdat er vooral juridisch een hele puzzel in elkaar diende te passen. Zo dien je eigenlijk over een banklicentie te beschikken. Die konden we bekomen door een partnership met een Luxemburgs bedrijf, dat zo’n Europese banklicentie heeft en die ook door haar klanten mag laten gebruiken mits die een grondige screening doorstaan. Gelukkig konden we die voorwaarde vervullen.”

HOE GROOT IS HET MARKTPOTENTIEEL?
Guillermin: “Dat is heel groot. In België hebben we op dit moment nog geen concurrentie. Bij onze zuiderburen bestaan er momenteel vier dergelijke platforms, die allemaal succesvol zijn. Gezien het feit dat België een vrij conservatieve markt is en ons systeem ook over de grenzen kan worden uitgebreid, hopen we tegen 2020 ook in Nederland en Scandinavië al een voet aan de grond te hebben. Zeker in Scandinavische landen is de bevolking heel snel mee met dergelijke vernieuwingen.”

SINDS WANNEER KUNNEN MENSEN OP KADONATION TERECHT?
Guillermin: “In augustus 2015 hebben we onze testfase gelanceerd. Dat gaf ons de kans om er alle kinderziektes uit te halen. Enkele maanden geleden zijn we dan effectief ‘live’ gegaan en gingen we op zoek naar externe investeerders. Op dit moment tellen we bijna 800 gebruikers en is er via ons platform 18.500 euro ingezameld. We fungeerden ook al als crowdfunding-platform voor de Belgische atlete Jolien Boumkwo, die op die manier 2000 euro kon verzamelen om haar voorbereiding op een kampioenschap voor te bereiden.”

HOE ZIT JULLIE VERDIENMODEL IN ELKAAR?
Guillermin: “Voor crowdfunding werken we met een commissie van 4%, wat in vergelijking met andere spelers erg laag is. Voor cadeaus werken we samen met verschillende retailpartners. Als onze klanten bij één van hen dan rechtstreeks een cadeau kopen, krijgen we daar een commissie op.”

MET WELKE PARTNERS WERKEN JULLIE AL SAMEN?
Guillermin: “Momenteel doen er veertien bedrijven mee, zoals Coolblue, Zalando, Connections en United Brands. We focussen dus zeker niet alleen op online spelers, maar willen samenwerken met bedrijven die – net als ons – sterk geloven in het omnichannel-verhaal. We hopen binnen het jaar te evolueren naar 60 à 100 partners. Twee marketeers zullen ons helpen om zowel b2b als b2c de wind in de zeilen te krijgen. We willen daarbij zowel samenwerken met grotere retailers – voor cadeaus die iedereen nodig heeft, zoals bijvoorbeeld elektronica – als unieke spelers die met een speciale aanbieding op de markt komen (bijvoorbeeld een dag in een oldtimer rijden).”

WAT IS VOOR DIE PARTNERS DE GROTE MEERWAARDE VAN KADONATION? Guillermin: “Als we onze statistieken bekijken, zien we dat er tot nu toe gemiddeld 12 mensen voor een cadeau samenleggen. Dat maakt het te besteden bedrag aanzienlijk groter. Bovendien werken we tot nu toe met één partner per segment. Daardoor zijn zij de eerste die hun cliënteel onze extra dienstverlening kunnen aanbieden. Op marketingvlak is het daarom ook de bedoeling deels gebruik te maken van hun kanalen en databases. Daarnaast zullen we gericht adverteren via Facebook Advertising en Google Advertising. Er zijn namelijk drie levensmomenten die in ons land zo goed als altijd gepaard gaan met een collectief cadeau: een housewarming, een huwelijk en een geboorte. Daar kunnen we zeer gefocust op inspelen.”