Schoenketen VanHaren wil succes vertalen in Belgische expansie

Bie Buelens, directeur België bij vanHaren

Bie Buelens, directeur België bij vanHaren

VanHaren, één van de oudste en de grootste van Nederland, blijft tegen alle trends in winkels openen. Terwijl andere schoenketens door de felle onlineconcurrentie het loodje leggen, groeit Van Haren door. Vorig jaar werden in 142 winkels en online samen 6,8 miljoen paar schoenen verkocht, goed voor een recordomzet van 179 miljoen euro. Dat is een toename van 3 procent in aantallen en 12 procent in omzet. De Nederlandse marktleider is van plan om de komende jaren ook in ons land 50 tot 70 schoenwinkels te openen. Aalst, Sint-JorisWinge en Genk zijn de eerste vestigingsplaatsen. De webshop is op 1 april van start gegaan.

Dankzij de inkoopkracht van het Duitse moederconcern Deichmann biedt vanHaren naar eigen zeggen een ongeziene prijs-kwaliteitverhouding aan. “In het middensegment zijn in België vooral kleinere schoenenbedrijven actief”, verklaart Bie Buelens, directeur België bij vanHaren. “Wij kunnen goede schoenen verkopen voor een lagere prijs dan de bestaande spelers, omdat we zoveel schaalvoordelen hebben.” De collectie wordt ook licht aangepast voor de Belgische markt, aangezien de trends anders zijn dan in Nederland. Hoewel het bedrijf online sterk groeit, is er ook sprake van een forse omzetstijging in de fysieke winkels.

De Nederlandse directeur Krein Bons liet in de Volkskrant ook doorschemeren dat op dit moment in nauwe samenwerking met andere winkeliers, vastgoedverhuurders en gemeenten in Nederland momenteel concrete resultaten worden geboekt in de strijd tegen de kaalslag van de winkelstraten. Zo kunnen winkelgebieden aantrekkelijker worden gemaakt, zodat het aantal bezoekers weer toeneemt. Maar hij wil niet vertellen wat precies is bereikt. Het is wel ‘reden genoeg’ om te blijven investeren, ook in fysieke winkels. Behalve dat nieuwe filialen worden geopend zullen dit jaar ook acht zaken worden uitgebreid.