Tweedehands & vintage: veel meer dan een crisisfenomeen

Tweedehands en vintage zitten duidelijk in de lift

Tweedehands en vintage zitten duidelijk in de lift

De Belgische tweedehands- en vintagemarkt is in volle bloei, daar bestaat geen twijfel over. Een tweede leven geven aan gebruikte goederen wordt meer en meer de norm. Puur crisisfenomeen zegt u? Toch niet, want achter deze markt zit veel meer dan ‘lage prijzen’ alleen. En dat blijkt onder meer uit de opmars van verschillende binnen- én buitenlandse ketens die rotsvast overtuigd zijn van de toekomst van tweedehands.

 

Sterk stijgende markt
Uit een recent onderzoek van Troc.com blijkt dat 37 procent van de Belgen vandaag meer tweedehands koopt dan twee jaar terug. “Sinds het crisisjaar 2009 zagen wij ook zelf in onze 30 Belgische winkels het aantal bezoekers jaarlijks toenemen met gemiddeld 5 procent”, begint Pierre Boseret, algemeen directeur van Troc.com Benelux. “Ook wij zijn sinds de opening van onze eerste Belgische vestiging in 1997 elk jaar gegroeid”, vervolgt Chantal Heymans, managing director van Cash Converters.

Tweedehands scoort ook online
Naast de booming business in de fysieke winkels, worden er uiteraard ook online heel wat tweedehands- of vintagespullen verkocht. Dat bewijzen onder meer Kapaza.be, 2dehands.be en koopjeskrant.be die steeds meer gebruikte artikelen over hun virtuele toonbank zien rollen.

Veel meer dan een crisisfenomeen
“Steeds meer mensen gaan op zoek naar tweedehands en vintage, en daar zijn meerdere redenen voor”, zegt Geert Sobry, directeur van Ecoshop. “Eerst en vooral zorgt de crisis voor een bepaalde onrust waardoor de consument genoodzaakt is elke euro beter te spenderen.”
Els Poelmans, stafmedewerker marketing en winkelbeleid De Kringwinkel: “Uit onze cijfers kunnen we vaststellen dat meer en meer klanten de weg vinden naar De Kringwinkel, maar om dit puur en alleen te linken aan de huidige crisis zou niet correct zijn.  Zo zijn we veel beter georganiseerd dan vroeger en werken we aan onze naamsbekendheid en ons imago.”
“Van een crisisfenomeen is echt geen sprake”, stelt Chantal Heymans. “We kunnen hooguit spreken van een versnellend effect in crisisperiode. In ongunstige economische omstandigheden gaan mensen zich immers sneller een aantal fundamentele vragen stellen. En nu de conjunctuur tegenzit, zien wij uiteraard meer en meer consumenten die kiezen voor een alternatief voor de overconsumptiemaatschappij waarin ze geen actieve speler meer wensen te zijn.”

Originaliteit kent geen prijs
De huidige economische omstandigheden speler dus zeker mee, maar dit is niet de enige reden. “Naast de prijs, primeert voor zowat 30 procent van de ondervraagden uit ons onderzoek het feit om iets origineels te vinden, iets waar een verhaal achter schuilt. Terwijl sommigen vroeger hun neus ophaalden voor tweedehandsartikelen, is het vandaag de dag net hip om tweedehands aan te kopen”, legt Pierre Boseret uit.
“Ook tweedehands kleding dragen is een trend en door middel van dat unieke vintagestuk kan je je look helemaal personaliseren”, besluit Michèle Fouquet, retail manager Think Twice – Baltic Textile Trading.

Meer lezen over tweedehands & vintage? Check dan zeker ons volgende Retail Update magazine!

laptops-kopie

Afbeelding 2 van 16